سوالات جنسی کودکان

پاسخ به کنجکاوی های جنسی در کودکان

2000 1000 آگاه

“مامان تفاوت من با برادرم چیه؟”، ” مامان رابطه ی جنسی یعنی چی؟!”

اگر شما با چنین سوالاتی از جانب فرزند هشت ساله ی خود مواجه شوید چه واکنشی نشان خواهید داد؟

موضوع را به سرعت عوض می کنید به امید آن که فرزندتان سوال خود را فراموش کند، “راستی الان کارتون مورد علاقه ات را دارد نشان می دهد بیا با هم تماشا کنیم.”، ” من الان کار دارم بعدا راجع به آن صحبت می کنیم.” یا واکنش تند همراه با ترس از خود نشان می دهید، “چرا این سوال را می پرسی، این کلمات را از کجا یاد گرفتی، چه کسی این را به تو گفته است؟” و یا به او می گویید: ” خودت بعدا می فهمی.”

اما این مسئولیت به عهده ی شما است تا فرزند خود را پیرامون مسائل جنسی آگاه سازید، شاید برخی والدین نگران این باشند که صحبت درباره ی جنسیت و فعالیت های جنسی موجب تشویق فرزندان به رابطه ی جنسی می شود اما مطالعات نشان می دهد آگاهی در کودکان موجب به تاخیر افتادن فعالیت جنسی در آن ها خواهد شد. اگر آموزشی جنسی در سنین پایین و پیش از بلوغ آغاز شود برای والدین نیز صحبت پیرامون این مسائل آسان تر خواهد بود و هنگامی که به سنین نوجوانی برسند راحت تر می توانید به آن ها آموزش های لازم را دهید. بنابراین:

  • مهم است که هنگام پاسخ واکنشی همراه با احساس ناراحتی یا معذب بودن نداشته باشید تا این موضوع به عنوان مساله ای بد و کاری اشتباه در ذهن کودک نقش نبندد.
  • متناسب با سن آن ها و سطح بلوغشان پاسخ دهید.
  • واکنشی تند همراه با تنبیه و انتقاد نداشته باشید.
  • حتما نباید پاسختان کامل باشد اما باید صادق باشید.
  • سعی کنید موضوع را به عنوان مساله ای خیلی جدی عنوان نکنید، صحبت درباره ی رابطه ی جنسی و جنسیت می تواند یک مکالمه ی ساده مانند دیگر مکالمات باشد.
  • از کتاب های آموزشی کمک بگیرید اما اگر کافی نبود می توانید از یک متخصص کمک حرفه ای بخواهید.

نظر شما