کرونا و قرنطینه

قرنطینه امتحانی برای روابط عاطفی

1400 1025 آگاه

قرنطینه امتحانی برای روابط عاطفی و فرصتی برای درک توانایی خود در پاسخ به شرایط بحرانی است.

اکنون که اغلب افراد به دلیل شرایط موجود در قرنطینه به سر می برند در مقایسه با قبل زمان بیشتری را در کنار هم سپری خواهند کرد. این شرایط برای برخی زوج ها می تواند فرصتی برای بهبود و پیشرفت روابط باشد اما از طرفی بیش از حد در کنار یکدیگر بودن و همچنین تجربه ی شرایط اضطراب آور کنونی و کاهش مهارت های مقابله ای می تواند باعث افزایش فشارهای روانی، سرخوردگی روابط و جرقه ای برای افزایش تنش ها، بحث ها و جدل ها باشد.

با وجود اضطراب ناشی از برخی افکار مانند ناراحتی از دست دادن آزادی های گذشته، نگرانی از وضعیت سلامتی خود، فرزند و پدر و مادر، نگرانی از دست دادن شغل و آینده ی نامعلوم و جبران ضررهای مالی و ترس از دست دادن خانواده در این شرایط بروز برخی تنش ها در میان افراد خانواده طبیعی است، اما برای اجتناب از این امر:
✅بهتر است فراموش نکنید که هر عضو خانواده نیازها و مرزهای مختلفی دارد، برای مثال اگر همسرتان علاقه ای به تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه ی شما ندارد به جای اجبار یا بحث، با یکدیگر تعادل برقرار کنید که هر شخص بتواند ساعاتی در روز را به سرگرمی های مورد علاقه ی خود بپردازد.
✅به جای ایراد و انتقادهای مخرب نقاط مثبت یکدیگر را ببینید و به پیشرفت آن ها کمک کنید.
✅برای شرایط جدید کنونی برنامه ی روزانه داشته باشید، برنامه ای شامل تقسیم وظایف و تعهدات مربوط به خانه و فرزندان یا پرداختن به سرگرمی های خانوادگی یا فردی. برنامه ریزی به حفظ امنیت ، حفظ حریم خصوصی و ایجاد انگیزه و آرامش کمک خواهد کرد.
✅به جای آن که به خاطر اعمال و احساسات یکدیگر حالت تدافعی، انتقادی، حمله یا سرزنش داشته باشید سعی کنید عواطف و احساسات یکدیگر را بشنوید و درک کنید.
✅برای بعد از پایان یافتن این بحران برنامه ریزی کنید. پذیرش واقعیت امری مهم است اما فراموش نکنید این شرایط دائمی نیست.
✅این زمان را تبدیل به فرصتی برای رواج عادات سالم تر مانند تغذیه سالم، خواب کافی، ورزش، یادگیری مهارت، بهبود روابط عاطفی کنید.

نظر شما